مخاطب شناسی
مخاطب شناسی
نظریههای ارتباطی مرتبط با آثار وسایل ارتباط جمعی
1- نظریه تزریقی یا تاثیر قدرتمند ( هیتلر/ موسیلینی / کافلین)
در فاصله جنگ جهانی اول و دوم ارائه گردید، تکیه اصلی از عناصر ارتباطی بر روی پیام میباشد بر اساس این نظریه پیام را میتوان به نحوی تجویز و منتشر نمود که بر قلب و ذهن مخاطب نفوذ کرده و رفتار مورد نظر فرستنده پیام در گیرنده پیام ایجاد گردد بر اساس این نظریه مخاطب منفعل است و ارتباطگر همه کاره، همان طور که مواد داخل سرنگ به بدن بیمار بیدفاع تزریق میگردد پیام نیز مغزهای بیدفاع را تحت نفوذ خود در میآورد. پیام به افراد که به صورت جداگانه از یکدیگر قرار گرفتهاند مستقیم تاثیر میگذارد نام دیگر این نظریه گوبلز میباشد. معمولاً این نظریه فقط در کشورها و مجامع تک رسانهای عملیاتی میباشد مانند کرهشمالی.
2- نظریه دو یا چند مرحلهای بودن پیامها (کاتز / لازارسفلد)
این نظریه میگوید پیامهای وسایل ارتباطی ابتدا به رهبران افکار و عقاید منتقل شده سپس این رهبران پیامها را با توجه به خطمشی و ساختار فکری و سازمانی خود به دیگران منتقل میکنند و تلاش میکنند افراد را در جهت اعتقادات هدایت نمایند. گاهی اوقات این رهبران سکون کرده و با سکوت خود جریان ارتباطی را قطع میکنند. اعتبار، مشروعیت و مقبولیت منبع نیز مهم بوده هر کسی نمیتواند تاثیرگذار باشد.
3- نظریه استحکام یا تاثیر محدود (برلسون / لازارسفلد)
بر اساس این نظریه پیام قدرت ندارد فرد به انتخاب خودش پیام را انتخاب کرده، پس مخاطب، مخاطب فعال و پویا و تاثیر پیامهای ارتباطی تقویت عقیده موجود میباشد یعنی عقاید، دیدگاهها و گرایشهای ذهنی قبلی و موجود مخاطب را مستحکم میکند، پس فرد یا مخاطب (گیرنده) در فرآیند ارتباط نقش مهمی دارد. ژانکازنو در خصوص روشهای اعمال تاثیرات وسایل ارتباط جمعی و نفوذ بر تودهها سه حالت را از یکدیگر متمایز میکند:
v تقویت عقیده موجود؛
v ساختن عقیده تازه،
v تغییر عقیده.
از دیدگاه وی تاثیر رسانهها بیشتر تقویت عقیده موجود میباشد. رهبران عقاید و افکار در این نظریه به عنوان پارازیتهای پیام به شمار میروند زیرا در مرحله انتقال پیام تاثیر میگذارند. انتقاد وارده به این نظریه این است که نقش رهبران افکار بسیار افراطی تلقی کرده همچنین نقش رسانهها را در خصوص تغییر عقیده مخاطبان نادیده میگیرد. مثال برای این نظریه می توان پیامهای یکپارچه و تخصصی نشریات صنفی و تخصصی را عنوان نمود.
4- نظریه برجسته سازی (شاو / مک کاپ)
در این نظریه رسانهها در انتقال پیامها نوعی اولویت یا برجستهسازی ایجاد کرده و به دنبال رفتار مخاطب و تاثیر رسانه بر این رفتار میباشد یعنی بزرگنمای یا برجستهسازی برخی از موضوعات میتواند اطلاعات مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد یعنی رسانهها اگر چه نمیتوانند تعیین کنند که مخاطبان چهطور و چگونه بییندیشند اما میتوانند تعیین کنند که درباره چه بییندیشند شاو و مککاپ در بین سالهای1965 تا 1971 شعارهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری و نظرات مردم را تحلیل محتوا کرده و به این نتیجه رسیدند که رسانه با بزرگنمای و برجستهکردن و اولویتدادن به برخی موضوعات بر اولویتهای مردم تاثیر میگذارند مخاطب در این نظریه فعال است اما مسئولیت جهت دهی به مردم با رسانهها است انتقاد وارده به این نظریه این است که اولاً: اولویتها توسط زمینهها و موقعیتهای اجتماعی تعیین میشوند نه توسط رسانهها به صورت مستقیم. ثانیاً: در مورد آنچه که میاندیشیم و اینکه باید چگونه و چهطور بیاندیشیم تفکیک قائل شدند مشکل و غیر ممکن میباشد.
5- نظریه نیازجویی یا استفاده و رضایتمندی
در این نظریه مجدداً مخاطب فعال و آگاه و پویا بود و فرآیند ارتباطی چند متغیره است همچنین رقابت رسانهها برای تامین نیاز مخاطبان الزامی بوده و این رقابت با سایر پدیدههای اجتماعی برای تامین نیاز مخاطبان دو چندان میباشد محاطب جستجوگر است و برای اقناع و ارضاء نیازهای خود روشهای مختلف را تجربه میکند. اساساً رویکرد افراد به رسانهها به دلیل کسب دو نوع پاداش آتی و آنی میباشد. پاداش آتی اطلاع از وقایع، رخدادها، جریانات روزانه جاری. پاداش آنی یعنی پاسخگویی به مقولههای آموزشی، کاریابی، شغل و این قبیل نیازها.
6- نظریه تاتیرگذار وابستگی مخاطبان
بر اساس این نظریه مجدداً مخاطب منفعل در نظر گرفته شده و دیگر پویای و فعالیت و تحرک ندارد. مخاطبان جوامع امروزی به دلیل وجود 2 نوع نیاز به رسانهها وابسته هستند، نیاز اول: نیاز به داشتن بهترین اطلاعات، اخبار، وقایع، رویدادها، توسعه و پیشرفتهای جامعه نوین که دخالت مستقیمی در نحوه و چگونگی زیستن انسان را دارد.
نیاز دوم: نیاز به ندانستن و گریز از حقایق، واقعیتها که بواسطه الزامات زندگی شهری جوامع امروزی فشارهای روحی و روانی بسیاری را بر افراد وارد ساخته و این افراد جهت تسکین و فرار از وضعیت موجود به برنامههای طنز، سرگرمی و بیمحتوا روی آورده این نظریه میگوید نیازهای مخاطب تداوم داشته زیرا با رفع یک نیاز، نیاز دیگری مطرح که باید توسط رسانه این نیاز برطرف گردد به دنبال آن هر چه نیاز مخاطب بیشتر باشد میزان وابستگی به رسانه بیشتر میشود در نهایت هر چه وابستگی به رسانه بیشتر باشد تاثیر رسانه بر رفتار، نگرش، دیدگاه و اعتقاد مخاطب بیشتر میشود در این نظریه پیام بر دانش مخاطب و دیدگاههای او نهایتاً رفتار وی تاثیر دارد اما تفاوت این نظریه با نظریه تزریقی این است که افراد در این نظریه اصطلاحاً دچار اعتیاد رسانهای میگردند یعنی در نظریه تزریقی چنانچه برنامههای خشونتباری پخش گردد افراد خشن شده و رفتار خشونتبار نشان میدهند و اما براساس نظریه استحکام تنها افرادی خشن میشوند که زمینه و بستر خشونت در آنها وجود داشته باشد اما بر اساس نظریه وابستگی مخاطبان حس انفعال، رکود، جمود و اصطلاحاً دچار حس بیحسی شده و بر پیامهای وارد بر خود هیچ عکسالعملی نشان نمیدهند انتقاد وارده به این نظریه؟ نقش رسانهها را به شدت افراطی و تاثیرگذار تلقی کرده و یک توانای مطلق برای رسانه در نظر میگیرد در حالی که نباید فراموش کرد توانایی رسانهها خود متاثر از زمینههای قبلی مخاطب و ساختار اجتماعی موجود میباشد.
اهداف مخاطب پژوهی
1- دفترداری فروش؛
2- تعیین پوشش بالقوه و بالفعل رسانهها بنا به مقاصد تبلیغاتی؛
3- دخالت در انتخاب مخاطبان و جهت دادن به آنها؛
4- جستجوی بازارهای جدیدی از مخاطبان (شناسایی مخاطبان جدید)؛
5- آزمودن تولیدات و تقویت کردن اثرمندی ارتباطی؛
6- بررسی مسئولیتهای مرتبط با ارائه خدمات به مخاطبان؛
7- ارزیابی عملکرد رسانهها از طرق گوناگون.
سنتهای پژوهشی متفاوت
1- اثرات رسانهها (ساختارگرا)
2- بهرهوری و خرسندی و رضایتمندی (رفتارگرا)
3- نقد ادبی (غیر مرتبط با حوزه تبلیغات تجاری)
4- مطالعات فرهنگی
5- تحلیل دریافت (اجتماعی فرهنگی)
مصرفکننده
1- فردی که میخرد
2- فردی که مصرف میکند
رفتار خرید
بازاریان به مردم به چشم مصرفکنندهای می نگرند که کالا را میخرند و تبلیغکنندگان مردم را مخاطبان اصلی پیامهای خود میدانند تاثیرات فرهنگی و اجتماعی حاکم بر رفتارهای افراد در جامعه، یعنی نیروهایی که افراد دیگر بر رفتار مصرفکنندگان یا ماطبان وارد میکنند.
مجموعهای از عناصر، عوامل و فاکتورهای قابل لمس در زمینههای هنر، ادبیات، موسیقی، لباس، بناها، مفاخر که از آن به عنوان فرهنگ مادی نام برده میشود همراه است با مفاهیم ناملموس مانند: دانش، قوانین، اخلاقیات و رسوم که با یکدیگر گروهی از مردم یا روش زندگی آنها را تعریف کرده که به آن فرهنگ میگویند.
این مفاهیم، ارزشها و رفتارهای که یک فرهنگ را میسازد، آموخته میشوند و از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود؛ مرزهای که هر فرهنگی برای رفتارها میسازند هنجار نامیده میشود.
هنجارها قوانین و قواعد سادهای هستند که انسانها آنها را از طریق تکامل اجتماعی که بعضی از رفتارها را تعیین و تایید مینماید و بعضی دیگر را منع میکندانسانها فرا میگیرند.
رسم یا رسوم، اشکال یا شکلهای نمایانی یا آشکار از رفتارها هستند که شیوههای رفتاری مورد قبول فرهنگ را در یک وضعیت خاص میسازند منبع هنجارها و ارزشها انسان میباشد مانند مقوله امنیت شخصی.
6 مرحله فرآیند تصمیمگیری
تبلیغکنندگان برای شناخت بهتر چگونگی عمل فراگرد تصمیمگیری مصرفکنندگان بدین مفهوم که چگونه یک مصرفکننده برای خرید یک محصول، کالا و خدمات عمل نماید این فراگرد را تحسین که خود در عمل به دو دسته تصمیمگیری کم درگیرانه و تصمیمگیری زیاد درگیرانه تقسیم میشود.
تصمیمگیری زیاد درگیرانه:
تصمیمهای که با صرف هزینه، انرژی و زمان و با جستجوی اطلاعات و مقایسه محصول همراه بوده.
تصمیمگیری کم درگیرانه:
تصمیمهای که نیاز یه تفکر و تأمل محدود داشته و گاهی خریدها حتی بدون تصمیم قبلی صورت میگیرد. برای خرید کالاهای گران قیمت شخصی یا خدمات توأم با بار عاطفی بالا یک تصمیمگیری زیاد درگیرانه نیاز است و نقطه مقابل آن خریدهی هفتگی یا دورهای از فروشگاههای زنجیرهای یا محلی میباشد.
این 6 مرحله فراگرد تصمیمگیری عبارتند از:
1- تشخیص نیاز؛
2- جستجوی اطلاعات؛
3- ارزشیابی یا مقایسه؛
4- انتخاب محل خرید؛
5- تصمیم خرید؛
6- ارزیابی پس از خرید.
1- تشخیص نیاز
در این مرحله مصرفکننده نیاز خود را به یک محصول احساس کرده و بر حسب جدیدیت یا اهمیت ممکن است این نیاز تغییر نماید هدف تبلغکننده فقط برانگیختن نیاز مخاطب یا مصرفکننده میباشد مانند: تحریک مخاطب یا مصرفکننده به خرید اقلام خوراکی یا تشویق به مصرف بیشتر محصولات مخابراتی و ارتباطی.
2- جستجوی اطلاعات
در این مرحله که میتواند غیر رسمی هم باشد آگهی و یا مقالاتی توجه مخاطب را به خود جلب کرده و مخاطب را به تفکر، تأمل و جستجو پیرامون موضوع وا میدارد این اطلاعات ممکن است تشدیدکننده و یا یادآور اطلاعات و یا نیازهای قبلی مصرفکننده باشد تبلیغات با ارایه این اطلاعات در خود آگهیها و پیامها، نیاز به جستجو را به حداقل میرساند.
3- ارزشیابی و مقایسه
در این مرحله مصرفکننده اقدام به مقایسه محصولهای مختلف، کیفیتها، ویژگیها، قیمت، نحوه خدمات و غیره نموده و در عمل محدود و فهرست انتخابهای خود را کاهش میدهد.پارامترها و فاکتورهای را که مد نظر مصرفکننده میباشد در بین این فهرست استخراجی گزینش شده، اکنون به قضاوت نشسته یا انتخاب نماید. تبلیغات در این فراگرد ارزشیابی از آن جهت حائز اهمیت میباشد که درجه، کیفیت و رتبهبندی محصول را بر اساس کیفیت حقیقی و واقعی و تایید شده به مخاطب یا مصرفکننده منتقل میگردد.
4- انتخاب محل خرید
و
5- تصمیم خرید
در این مرحله مجدداً مخاطب مراکز و اماکن عرضه محصول کالا و خدمات را شناسایی کرده و در بین موارد مشابه که در مرحله قبلی اطلاعات که نسبت به آن به دست نیاورده بود مجدداً مرحله ارزشیابی را به صورت عینی طی نموده نام تجاری مشخصی را انتخاب و نسبت به خرید اقدام مینماید. نکته مهم در این مرحله روشها، شگردها، فنون و ترفندهای ارایه محصولات در مراکز خرید میباشد که اولا: به چه نوع بسته، طراحی و رنگ آمیزی که در جذب مشتری یا مصرفکننده تاثیرگذار باشد و در مرحله بعد نحوه و مکان استقرار عرضه کالا یا خدمات حائز اهمیت میباشد.
6- ارزشیابی پس از خرید
آخرین مرحله در این فراگرد نقطهای میباشد که ملاحظه و تجدید نظر مصرفکننده را میطلبد یا مصرفکننده بلافاصله نسبت به تصمیم خود ازرشیابی را انجام داده هر چه قدر این انتخاب و خرید مهمتر باشد این ارزشیابی مشغولتر یا اهمیت آن بیشتر میشود یعنی آیا از این نوع انتخاب یا خرید راضی هستید یا خیر؟ آیا آن محصول را مجدد انتخاب خواهند نمود؟ آیا به دیگران معرفی خواهید کرد؟ آیا بلافاصله نسبت به مرجوع کردن آن اقدام خواهید کرد؟
رسانههای متفاوت و مفاهیم متعدد برد رسانهای
روزنامهها و نشریات ادواری چهار معیار متفاوت را در خصوص جذب مخاطبان پیشرو داشته که هر یک از جایگاه خود راستای تأمین منابع سازمانی حائز اهمیت میباشد:
1- جماعت روزنامهخوان یا مجلهخوان به صورت بالقوه و یا بالفعل
نکته مهم در این بخش بستر بیرونی روزنامه یعنی سواد خواندن در بین مخاطب و میزان سواد و دسترسی به روزنامه یا توالی یا استمرار این دسترسی به مطبوعات نکته اصلی و حیاتی میباشد در برخی از مواقع جمعت خواننده یک روزنامه یا نشریه کل جمعیت بزرگسالان را شامل میشود اما در ظاهر و در طول زمان استمرار، توالی و تواتور این مطالعه دچار نوسان میگردد؛
2- خوانندگان خریدار مطبوعات
شاید این طور به ذهن برسد که ممکن است که به خاطر اهداف عملی این تعداد خواننده یا خریدار با تعداد نسخههای فروخته شده مطبوعات یکسان باشد نمیتوان فروش را با خواندن برابر دانست ، همچنین تفکیک و تمایز بین مشترکین و خوانندگان دائمی یک نشریه با مصرفکنندگان اتفاقی تک شمارهای از یک نشریه برای صاحبان امتیاز مطبوعات حائز اهمیت میباشد در حالی که این احساس برای آگهیدهنده مهم نباشد؛
3- مخاطبان خواننده یک نوع خاص یک نشریه
تعداد این مخاطبان قاعدتاً بیشتر از نسخههای فروخته شده نشریه میباشد چرا که تعداد مصرفکنندگان و خوانندگان یک نشریه در کانونهای مانند: خانواده، سازمان، و غیره از این نوع نشریه استفاده میکنند. در این مرحله اصطلاح مخاطبان انباشته را شاهد بوده یعنی نشریه به صورت هدفمند به این جماعت رسیده و این مخاطب منتظر رسال نشریه میباشد. تعداد مخاطبان خواننده یک نشریه را معمولاً میتوان بر اساس میانگین خوانندگان شماره متعدد آن نشریه سنجید و این نوع مخاطب است که برای صاحبان آگهیها بیشترین اهمیت را دارند عموماً نشریات که با تواتور کمتری منتشر میگردند و یا نشریات تخصصی و گران قیمت نسبتاً و نفوذ بیشتری برای فروش دارد.
4- مخاطبان داخلی بخشها یا قسمتهای مختلف یک روزنامه یا مجله خاص
مانند مخاطبان دائمی مطالب ورزشی، اخبارجنایی، اخبار بینالمللی، تغییرات نوسانات بازار اقتصادی با گرایش خودرو و وسایل الکترونیکی و غیره را نام برد. همچنین میتوان مخاطبان را بر اساس میزان توجه و مدت زمانی که صرف خواندن نشریه میکنند تفکیک نمایم. مخاطب یا روزنامهخوان فعال، آگاه و متعهد قطعاً با خواننده کوتاه مدت و یا اتفاقی تفاوت ساختاری، شکلی و ماهیتی دارد