کارهایی که موجب از بین رفتن خلاقیت می شوند
کسبوکارها و استارتآپها مدت زمان نسبتا طولانی است که بر مبنای یک الگوی کسبوکار مشخص کار خود را آغاز میکنند. راهکارهایی که به نام روشهای موفقیتآمیز از آنها نام برده شده و به خوبی چهارچوبها و مسیرهای پیشرفت و موفقیت را تعریف کردهاند. در نتیجه افراد موفق در صورتی میتوانند از قدرت خلاقیت خود به شکل درستی استفاده کنند که راهکارهایی که عملکرد درست آنها در گذشته اثبات شده است را مورد توجه قرار دهند. کارآفرینان هوشمندتر میدانند که باید میان فرآیندهای اثبات شده و رویکردهای نوینی که با استفاده از خلاقیت خود، آنها را ابداع کردهاند تعادلی را برقرار کنند.
مربیان کسبوکار بر این باور هستند که امکان برقراری تعادل میان یک رویکرد سنتی و یک رویکرد جدید برای استارتآپها کار سختی است. به واسطه آنکه کارمندان یک استارت آپ، به طور ذاتی در برابر یکسری تغییرات مقاومت از خود نشان میدهند. راس تیلور در کتاب خود تحت عنوان: "خلاقیت در کار، مغز را انباشته کرده و ایدههای جذاب ارائه کنید" به معرفی یکسری موانع روانشناختی پرداخته، که نه تنها مانع شکلگیری تفکر خلاق میشود بلکه ایدههای خلاقانه را نیز دستخوش تغییرات اساسی میسازد. در این مطلب تعدادی از این موانع را مورد بررسی قرار میدهیم.
1.به کارگیری بیش از اندازه آمارها
آمارهایی که همگی نشان از ضرر و زیانهای غیرمترقبهای در سه ماه گذشته داشتهاند، باعث میشوند تا مدیران شرکتها، تصمیمات عجولانهای اتخاذ کنند، با این امید که هزینهها را تا حد امکان کاهش دهند. در حالی که اگر تحلیلهای بیشتری انجام شود و از تفکرات خلاقانهای به منظور پیدا کردن منابع درآمدزایی جدیدی استفاده شود، ضررها تا حد قابل قبولی جبران میشوند. اگر از آمارها و دادهها به شکل پالایش نشدهای برای تصمیمگیریها استفاده شود، بدون آنکه علت واقعی بروز مشکلات شناسایی شده و