کار غلطی که در محیط کار نباید انجام دهید

کار غلطی که در محیط کار نباید انجام دهید

درست است که بسیاری از ما بخش عمده ای از ساعات روز را در محل کار می گذرانیم، اما این دلیل موجهی برای اینکه در محل کار هر کاری دوست داشتیم انجام دهیم نیست!
محل کار هم مثل هر جای دیگر قوانین و الزام های خاص خود را دارد و با رعایت آنها و مرتکب نشدن اشتباهاتی که ما در این گزارش به برخی از آنها اشاره می کنیم، می توانید کاری کنید که محل کار هم مثل خانه برایتان آرامش و امنیت بیاورد.

1 - با انگشت زدن روی میز، وقتی دارید به چیزی فکر می کنید
نزن برادر من! نزن خواهر من! این درست که در حال فکر کردن هستید و موضوعی که فکرتان را مشغول خود کرده از نظر خودتان اهمیت بالایی دارد، اما این که انصاف نیست که

ادامه نوشته

در دوران نامزدیتان از این اشتباهات مهم دوری کنید

در دوران نامزدیتان از این اشتباهات مهم دوری کنید


 

اصل مهم در دوران نامزدی، شناخت دو طرف از یکدیگر است. این شناخت باید در پایان دوره به شناخت کاملی از شخصیت طرف مقابل تبدیل شود و به گونه ای که جنبه های مختلف زندگی دختر و پسر برای یکدیگر آشکار شود. بر این اساس رابطه ادامه یابد.
هر دو طرف باید شناخت از یکدیگر را مقدم بر هر مساله دیگری بدانند اما گاهی با تصمیمات عجولانه و احساسی این شناخت منجر به یک

ادامه نوشته

چگونه شوهر خود را خوشحال کنید.

چگونه شوهر خود را خوشحال کنید.

در این مطلب به نکات و مواردی اشاره خواهد شد که به شما کمک می کند هر چه بیشتر محبوب همسرتان شوید و روابط زناشویی تان، بیش از پیش مسالمت آمیز و توام با خوشحالی و نشاط گردد.


عموماً نکات و مطالبی که در اختیار زوجین قرار می گیرد، برگرفته از متون اروپایی و آمریکایی است که به طور قطع تفاوتهای فرهنگی، اعتقادی و نگرشی بسیاری با ما ایرانیان مسلمان دارند. در فرهنگ و تمدن ما ایرانیان مسلمان، علاوه بر تأکید و اهمیت فراوانی که بر کیان خانواده داده شده است، وظایفی

ادامه نوشته

چگونه برای بقای یک سازمان تلاش کنیم؟

چگونه برای بقای یک سازمان تلاش کنیم؟
اگر یک شرکت بتواند با دلایل درست به حیات خود ادامه دهد، جامعه از وجودش بهره خواهدبرد.
گری هامل، بنیانگذار آزمایشگاه مدیریت دانشکده تجارت لندن، در این مقاله به اهمیت این موضوع می‌پردازد که چگونه یک کسب وکار می‌تواند در دنیای تغییرات بی‌امان، رقابت بی‌رحمانه و نوآوری بی‌وقفه، برنده شود؟
آیا در یک اقتصاد پویا دلیلی برای اهمیت دادن به بقا یا زوال یک شرکت خاص وجود دارد؟ یا به عبارت دیگر،آیا طول عمر سازما

نی برای سهامداران، کارمندان، مشتریان یا در مقیاس بزرگ تر، جامعه ارزشی دارد؟
اگر یک سرمایه دار اهل ریسک یا یک نظریه پرداز بازار آزاد باشید، پاسختان به این سوال احتمالا منفی است. در یک اقتصاد باز، سازوکارهای متنوعی وجود دارد که سوءاستفاده مداوم از منابع

ادامه نوشته

- مسائل اخلاقي سازمان

مسائل اخلاقي سازمان

سازمان به عنوان شخصيت حقوقي در حيات سازماني خود با مسائل اخلاقي فراواني مواجه است. دغدغه‏هاي اخلاقي در زندگي شغلي غالبا در مقام تصميم‏گيري بروز مي‏کند و فرد خود را اخلاقا بلاتکليف مي‏يابد و از خود مي‏پرسد تکليف اخلاقي من چيست، به عبارت ديگر، مسئله در اخلاق حرفه‏اي بلاتکليفي اخلاقي است: نمي‏دانيم چه بايد بکنيم يا نمي‏دانيم به آنچه بايد انجام دهيم چگونه برسيم. به عنوان نمونه: سازمان در مورد تعادل کار و خانواده چه تکليفي دارد؟ سازمان تا چه مجاز است مديران و کارکنان را به فداکردن اهداف مطلوب زندگي خود براي کاميابي شغلي سوق دهد. سازمان در نظارت بر کارکنان تا کجا مجاز است؟ حريم شخصي افراد کجاست؟ مرز تبليغ اخلاقي و غيراخلاقي چيست؟ هديه دادن به مديران در مناسبت‏ها توسط افراد حقيقي و سازمان‏ها چه حکمي دارد؟ آيا استخدام بدون فراخوان ملي اخلاقي است؟ افشاگري افراد خلافکار يا کارهاي خلاف در سازمان مثل داشتن دو دفتر مالياتي و گريز از ماليات چه حکمي دارد؟ آيا مامور معذور است يا مسئول؟ آيا تعديل نيروي انساني اخلاقي است؟ تکليف اخلاقي بنگاه در برخورد با خطاي مديران چيست؟ آيا خريد شرکت‏هاي کوچکتر از طريق معاملات بورس و براساس اطلاعات محرمانه اخلاقي است؟آيا  تقسيم بندي مشتري به vip, ip, p  اخلاقي است و دهها مسئله و مورد مشابه.
اين مسائل متعلق به توصيف واقعيت‏ها و حوادث يا تبيين پديده‏ها و

ادامه نوشته

سوز سرما روي پوست   

سوز سرما روي پوست

 

 طي يكي دو هفته اخير هوا رو به سردي رفته است و به‌دنبال كاهش دما و رطوبت هوا، پوست بدن بسياري از افراد در معرض خشكى، آزردگى و ترك‌خوردگى قرار گرفته و لطافت و شادابى خود را از دست داده است.

از آنجا كه در فصل پاييز و زمستان، بدن تعريق چنداني ندارد و پوست مرطوب نمي‌شود، خشكي آن بيشتر جلب توجه مي‌كند حتي وسايل گرمايشي كه بيشتر در قالب تهويه مركزي (پكيج و شوفاژ) به كار گرفته مي‌شود، هواي داخل مكان‌هاي بسته را بسيار خشك مي‌كند و به از دست رفتن آب پوست بدن منجر مي‌شود.

در اين ميان آب و هواي خشك شهرهايي چون تهران، قم و اصفهان نيز بر اثرات ناشي از هواي خشك و سرد مي‌افزايد.

در چنين شرايطي بهترين راهكاركاهش اثرات ناشي از خشكي هوا، بهره‌گيري از روش‌هايي ساده و موثر براي مرطوب نگه‌داشتن سطح پوست، بخصوص در مناطقي است كه غدد چربي كمتر

ادامه نوشته

حسین بیشتر از آب تشنه لبیک بود

دکتر علی شریعتی:

حسین بیشتر از آب تشنه لبیک بود


افسوس که بجای افکارش زخمهای تنش را نشانمان دادند


و بزرگترین دردش را بی آبی نامیدند

الگوی فازی در مدیریت بازار

عنوان مقاله: الگوی فازی در مدیریت بازار

چکیده: امروزه دنیای واقعی ما بسیار پیچیده‌تر از آن است که بتوان یک توصیف و تعریف دقیق از آن به دست آورد؛ بنابراین برای یک مدل، باید توصیف تقریبی یا همان فازی که قابل قبول و تجزیه و تحلیل باشد، معرفی شود. سیستم‌های فازی، سیستم‌های مبتنی بر دانش یا قواعد هستند؛ قلب یک سیستم فازی یک پایگاه دانش است که از قواعد اگر ـ آنگاه فازی تشکیل شده است. یک قاعده اگر ـ آنگاه فازی، یک عبارت اگر ـ آنگاه است که بعضی کلمات آن به وسیله توابع تعلق پیوسته مشخص شده‌اند.  امروزه مشکلات و پیچیدگیها در حوزه بازاریابی و مدیریت بازار نیز گسترش یافته اند. بررسی ادبیات بازاریابی بیانگر ضرورت وجود یک چارچوب جامع برای پیش بینی شرایط بازار است. همیشه درک اینکه مشتریان چه نیازهایی دارند و چه چیزهایی می خواهند ساده نیست. ارتباط مستقیم با مشتریان، یک راه حل مشخص در این زمینه و نیز یکی از مزیتهای مقدماتی تحقیقات بازار است. اگرچه مشتریان ممکن است ندانند که چه می خواهند یا امکان دارد که آنچه را که فکر می کنند می خواهند، واقعا نخواهند. در این مقاله یک الگوی عملی، جامع

ادامه نوشته

تصویر روز

جهت عضویت در گروه وارسال خبر نامه کیلیک کنید

اشنایی بامکاتب مدیریت

مکاتب مدیریت

زمان

بنیانگذار

علل پیدایش

کلا

سیک

مديريت علمي

1900

تيلور، گيلبرت و فورد

نياز به توجه به عامل توليد انبوه بازارهاي منتظر محصول

اداریون

1920

فايول و فالت

نياز به توجه به عامل نظم و ترتيب

بروکراسی

1920

وبر

نياز به توجه به عامل مستندسازي

نئو

کلاسیک

رفتاری

1940

مونتزبرگ، مايو و مازلو

نياز به توجه به عامل انساني و رضايت نيروي انساني به جهت افزايش بهره وري

روابط انسانی

1940

هرزبرگ، آلدرفر، مك كللند و آرجريس

نياز به توجه به عامل نيروي انساني و انگيزش و رهبري به جهت افزايش بهره وري

مکاتب

نوین

نظريه  سيستم

1950

بولدينگ، چرچمن، چستر و بارنارد

نياز به نگرش سيستمي و جامع و توجه به سيستم هاي اجتماعي و اقتصادي

نظريه اقتضايي

1970

فيدلر، گالبرايت، وودوارد، پرو و پارسونز

برخورد با وضعيت هاي پيچيده و نياز به اتخاذ رويكردهاي چند وجهي در مديريت

نظريه آشوب

1980

لورنز

برخورد با وضعيت هاي پيچيده  در مقياس جهاني و كشف تأثيرات سيستم ها بر يكديگر

نظريه تغيير و سازمان يادگيرنده

1990

سنگه، مينتزبرگ، آديزس، اوچي و گرينر

افزايش پچيدگي، آشوب و بي ثباتي در سطح محيط و سازمان ها و توسعه فناوري اطلاعات

با چه سلاحی به مبارزه تنبلی برویم؟

با چه سلاحی به مبارزه تنبلی برویم؟


با چه سلاحی به مبارزه تنبلی برویم؟

در كلام روز امروز بر سر سفره انمه معصومين(ع) مي‌نشينيم، تا پاسخ سوالات زير را بگيريم كه تنبلی، آفت چیست؟ چه كسی از تنبلی به دور است؟ نتیجه تنبلی چیست؟ با چه سلاحی باید به مبارزه تنبلی برویم؟

به گزارش ايسنا حضرت اميرمومنان علي(ع) در باره اينكه چه كسی از تنبلی به دور است، مي‌فرمايند: ‌"مؤمن به آنچه ماندنى است راغب است و از آنچه رفتنى است رويگردان ... از تنبلى به دور است و پيوسته سرزنده و كوشاست1".

نشانه تنبلی چیست؟
آن حضرت درباره نشانه تنبلي اينگونه مي‌فرمايند: "تَأخيرُ العَمَلِ عُنوانُ‏الكَسَلِ"2.
"به تأخير افكندن كار، نشانه تنبلى است".

نتیجه تنبلی چیست؟
امام صادق عليه‏‌السلام به يكى از فرزندان خود مي‌فرمايد:" از تنبلى و بي‌حوصلگى، بپرهيز؛ زيرا كه اين دو خصلت، تو را از بهره دنيا و آخرتت باز مي‌دارند"3.

تنبلی، آفت چیست؟
اميرالمؤمنين عليٌّ عليه‏‌السلام:"آفةُ النُّجْحِ الكَسَلُ"4 .

"آفت موفقيت، تنبلى است".
امام على عليه‏‌السلام همچنين در حديثي گهربار به اين سوال پاسخ مي‌دهند كه با چه سلاحی باید به مبازره تنبلی برویم:
"با عزم و اراده ، به مبارزه سستى برويد"5.

برخی مدیران و کارفرمایان، ‌از راضی و خشنود کردن کارکنان خود فراری هستند،

برخی مدیران و کارفرمایان، ‌از راضی و خشنود کردن کارکنان خود فراری هستند، چون تصور می‌کنند برای خوشحال کردن کارکنان خود باید زیر بار پاداش‌های سنگین، ‌ارتقا و لابد مرخصی‌های طولانی بروند، اما مطالعات محققان نشان می‌دهد که اصلا لازم نیست روش‌هایی این‌قدر پرهزینه داشته باشند. برای شاد کردن کارکنان، روش‌های خیلی ساده‌تر و ارزان‌تر هم وجود دارد.

در واقع، با ارائه کمی امکانات و قدری انعطاف‌پذیری و خلاقیت، می‌توان به راهکارهایی برای شادنگه داشتن کارکنان رسید؛ البته این شاد نگه داشتن با افزایش رضایت از کار و بهره‌وري هم همراه خواهد بود.

1. فضایی برای رشد بگذارید

اگر کارکنان برای همیشه شغلی داشته باشند که در آن امکان رشد و پیشرفت نداشته باشند، به احتمال زیاد شاد نخواهند بود. مطالعه جدیدی نشان می‌دهند کارکنانی که احساس می‌کنند شانسی برای پیشرفت در کار ندارند،‌ در شغل خود احساس شادی

ادامه نوشته

معمولا آن چیزی را می بینیم که دوست داریم ببینیم

معمولا آن چیزی را می بینیم که دوست داریم ببینیم

مردي صبح از خواب بيدار شد و ديد تبرش ناپديد شده . شك كرد كه همسايه اش آن را دزديده باشد ، براي همين ، تمام روز اور ا زير نظر گرفت؛
متوجه شد كه همسايه اش در دزدي مهارت دارد ، مثل يك دزد راه مي رود ، مثل دزدي كه مي خواهد چيزي را پنهان كند ، پچ پچ مي كند ،آن قدر از شكش مطمئن شد كه تصميم گرفت به خانه برگردد ، لباسش را عوض كند ، نزد قاضي برود و شكايت كند .

اما همين كه وارد خانه شد ، تبرش را پيدا كرد . در واقع همسرش آن را جابه جا كرده بود. مرد از خانه بيرون رفت و دوباره همسايه اش را زير نظر گرفت و دريافت كه او مثل يك آدم شريف راه مي رود ، حرف مي زند ، و رفتار مي كند .

همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که:
ما انسانها در هر موقعیتی معمولا آن چیزی را می بینیم که دوست داریم ببینیم

هفت روش ساده برای افزایش کارایی و بهبود نتایج جلسات

هفت روش ساده برای افزایش کارایی و بهبود نتایج جلسات


 هفت روش ساده برای افزایش کارایی و بهبود نتایج جلسات اداری:
 
عاملی که وقت کارکنان سازمان را به خود اختصاص می‌دهد جلسات سازمانی است، به طوریکه %50 از زمان در دسترس یک فرد صرف جلسات فردی یا دو نفره می‌شود. مطابق نظر اکثر افراد نیمی از زمان این جلسات بیهوده از بین می‌رود و این بدان معناست که %25 از کل زمان در دسترس فرد در جلسات روزانه از بین می‌رود.

در زیر به 7 روش ساده برای افزایش کارایی و بهبود نتایج جلسات اشاره خواهیم کرد:
 1.       ضرورت تشکیل جلسه:
خیلی از جلسات، پیرو به جلسات گذشته بوده و غیرضروری می‌باشد و
ادامه نوشته

مدیریت دانش واکنشی ارزشمند به دنیای پرهیاهوی تغییرات

مدیریت دانش واکنشی ارزشمند به دنیای پرهیاهوی تغییرات

 
1.       مزیت­های مدیریت دانش
·         جمع‌آوری، اشتراک و برجسته سازی دانش در سازمان
مدیریت دانش
راه منتهی به بهبود تصمیم‌گیری
·         مسیر افزایش بهره­وری و نوآوری
·         تصرف دانش و تجربیات کارکنان سازمان
·         راهی آسان برای بازیابی دانش
·         مسیری برای تبدیل دانش کارکنان به سرمایه مشترک سازمان
·         گردآوری دانش درباره مشتریان، فرآیندها، محصولات، خدمات و انتقال آن به کلیه سطوح سازمان
v      مدیریت دانش در %80 از شرکت­های بزرگ بکار گرفته شده است.
v      شرکتهایی مانند فورد (Ford)، شل (shell)، کداک (Kodak)، چورن (chevron) و... از مدیریت دانش سود می­برند.
2.      هدف مدیریت دانش
ایجاد یک سازمان یادگیرنده مشارکتی از طریق برقراری ارتباط بین مخازن اطلاعاتی ایجاد شده توسط افراد قسمت­های مختلف سازمان می­باشد.
3.     دلایل بکارگیری مدیریت دانش در سازمانها
v      افزایش همکاری
ادامه نوشته