هشت خوان تحول
هشت خوان تحول
مقدمه
در زمانه تغییرات پرشتاب ، اساسی ترین کار مدیر در سازمان ایفای نقش " عامل تحول" است. بدون تردید مدیـــران آگــاه به اهمیت نقش تحول آفرینی خود واقفند ولی مهمترین دغدغه فکری شان این است که " چگونه "
به طور عموم رفتار انسان ها با دو عامل دگرگون می شود :
1 – تحلیل هایی که آنان را به اندیشیدن وا دارد .
2 – نمایش هایی که احساسات آنان را برانگیزد .
تحول مشکل نیست بلکه " مشکل تحول ، رفتار کسانی است که تغییر پرشتاب جهان را نادیده می گیرند . کسانی که از ترس مشکلات سفردر جا خشک شده اند ، کسانی که تنها بلدند بنالند "
در این مقاله که برگرفته از کتاب رهبری تحول است هشت گامی را که هر سازمان باید بردارد تا بتواند در کالبدی نو به هستی خود ادامه دهد به اختصار آورده ایم .
عامل اصلی نه استراتژی است ،نه ساختار ، نه فرهنگ و نه سیستم . این عوامل و مانند آنها مهم هستند اما در همه حال سخن اصلی بر سر دگرگون ساختن رفتار انسان است . تحول زمانی با کامیابی همراه می گردد که " احساسات " انسان در کانون توجه باشد .
هشت خوان تحول و چگونگی آن
خوان یکم : ایجاد فوریت
نخستین گام هر تحول موفقی این است که گروهی از افراد سازمان به اندازه کافی به فوریت لازم پی ببرند و بر مدار آن به پویش در آیند . یعنی برای شکار یک فرصت یا چاره یک مشکل ، چنان پا در رکاب گذارد که دیگران با دیدن آنان نیرو گیرند و به حرکت برانگیخته شوند . فوریت که نباشد تحول در مقیاس کلان ، مثل هل دادن یک ماشین بزرگ است به بالای یک کوه بلند .
چه در راس یک سازمان سترگ چه در رده های پایین یک موسسه کوچک غیر انتفاعی ، کسی در ایجاد تحولات بنیادی پیروز است که کار را با دامن زدن به فوریت در میان افراد لازم آغاز کند . در سازمانهای کوچک شمار افراد لازم به عدد صد نزدیک تر است تا به عدد پنج و در سازمان های بزرگ به عدد هزار تا عدد پنجاه . ناموفق است رهبر و مدیری که این رقم را به پنج یا پنجاه محدود کند . این کار خشم ،ترس ، یا بی خیالی بیش از اندازه می آورد که هر سه با تحول ناسازگارند اما وضع بیش تر سازمان ها این است . فوریت هر گاه خلاقانه دامن زده شود افراد را بیدار می کند ، از لاکشان بیرون می کشد و آماده می سازد .